דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


תזונה רוחנית 

מאת    [ 28/02/2007 ]

מילים במאמר: 671   [ נצפה 3304 פעמים ]

האוכל משקף דברים רבים ובמיוחד את הדעה היציבה והמוצקה ביותר שיש לי לגבי החיים: כל אחד צריך למצוא את מה שנכון עבורו.

כשהייתי בטיול בנפאל תקפו אותי האמבות (טפיל במעיים) בפעם הראשונה. שנים אחרי שחזרתי לארץ הן הרימו את ראשן שוב ותקפו ביתר שאת. דרך הריפוי הקונבנציונאלית טיפלה באמבות באמצעות כדורים אך הכתה גם ללא רחם בקיבה שלי. לא הצלחתי להתאושש מהטיפול הקונבנציונאלי ולכן פניתי לטיפול אלטרנטיבי, שעבר דרך התזונה. התזונאית הנחתה אותי להוריד כל מה שאפשר מהתפריט היומי שלי, כולל בשר, מוצרי חלב, ביצים, קמח, קפאין, דברים מטוגנים ועוד. נשארו רק מספר מצומצם של מוצרים בסיסיים. ואז, על פי תכנון קפדני, הוספתי מדי כמה ימים פריט אחד לתפריט שלי ובדקתי את השפעתו עלי. זה היה מדהים ומדויק כל כך. בדרך זו גיליתי בדיוק מה הבטן שלי אוהבת ומה לא, מה נכון עבורי לאכול ומה לא. גיליתי שחומוס מבלבל את הבטן שלי, וכך גם חלב, ברוקולי וכרובית, עגבניות, מלפפונים חמוצים(?) ואפילו פיסטוקים(!). מביני דבר המליצו לי לאכול אורז מלא, אבל אני גיליתי שאותי הוא הורג (כמעט). רבים ממליצים על סויה, אבל היום אני יודעת שהסויה מזיקה לי. בדרך המיוחדת הזאת הצלחתי לסמן לעצמי אבני דרך ברורות מאד שמנחות אותי לגבי התזונה שלי. היום אני יודעת בדיוק מה טוב לי ומה רע.

אני לא אוהבת לבשל, יש דברים רבים שאינני אוהבת לאכול, יש דברים רבים שאסור לי לאכול, אבל... אני אוהבת לאכול. מאד. אני אדם רעב, אני לא מדלגת על ארוחות, אני חושבת על הארוחה הבאה, אני מתחקה אחרי ניחוחות של אוכל ואני מתמוגגת, גם בקול, מארוחה טובה. למרות אהבתי לאוכל אני אוהבת לאכול בעיקר דברים פשוטים, כמו אורז או ספגטי. כשטיילתי במזרח הרחוק התגעגעתי כל הזמן לפיתה עם חומוס וצ'יפס. אם תתנו לי לבחור בין ארוחה במסעדת גורמה לבין מנה (משובחת) של אורז וירקות - אני אעדיף את האפשרות השנייה. כך אני באוכל, ואולי בכלל: נהנית, מאד, מדברים פשוטים.

הפשטות הזאת אמורה לסייע לי להיצמד לסרגל התזונה הברור שלי. אבל כאן מגיע המכשול העיקרי שלי בדרך לתזונה הנכונה עבורי. המכשול הזה, אני חייבת להיות כנה למרות שזה לא כל כך נעים, הוא עצלות מסוימת. תזונה מותאמת אישית מחייבת השקעה והכנות, בדיוק כמו חיים רוחניים מודעים, שדורשים זמן ומשמעת. אי אפשר להסתפק באוכל קנוי, צריך להכין אותו. גם את הרוחניות אי אפשר לקנות. הרי אי אפשר להסתפק בהשתתפות בקורסים ובסדנאות או אפילו בקריאה. צריך "לעבוד" - לעשות מדיטציות (בדרך שמתאימה לנו), לדבר עם עצמנו (או עם אלוהים) בכל יום, להכיר את עצמנו, לבדוק את עצמנו וכו'. דווקא ברוח אני ממושמעת, דווקא ברוח אני משקיעה וחרוצה. אבל כשזה מגיע להכנת אוכל ... אממ ... בעיה. האם הרוח תקרין עלי כאן? נחכה ונראה.

אנחנו אוכלים בשביל להזין את עצמנו. האוכל הוא מרכיב בסיסי ביותר בחיינו. הוא מאפשר לנו להתקיים ולנוע ומשפיע על אופי התנועה. הוא יכול להכביד עלינו או להריץ אותנו. הוא מאפשר לנו להתקרקע או להתעלות. באופן טבעי(?) אנחנו מחפשים גם הנאה לצד התזונה, אבל רבים מדי מסיטים את כף המאזניים באופן קבוע לצד ההנאה. האוכל הופך לחגיגה, ההכנות הופכות לפולחן ומטרתו המקורית של המזון נשארת מיותמת בצד.

חיים רוחניים בעיני הם חיים של מודעות תמידית לעצמי ולסביבה, כולל ידיעה מי אני ומה נכון עבורי, מימוש הדברים שנכונים לי וסילוק הדברים הלא טובים מחיי. התזונה היא ראי לחיים הרוחניים. תזונה מודעת, שבה אנחנו מודעים למה שאנחנו אוכלים ואוכלים רק דברים שטובים ונכונים לנו - משחררת את הגוף מעייפות ומתחים מיותרים ומאפשרת להשקיע משאבים בכל מה שמעבר לגוף שלנו. תזונה לא מודעת מציירת תמונה הפוכה - היא מעייפת את הגוף, מקהה את המחשבה ומרחיקה אותנו מאיזון ושלווה. באופן כללי נראה לי שמי שאינו מודע לתזונה שלו ואינו מסוגל להתאים אותה לצרכיו האישיים, אינו יכול לחיות חיים רוחניים מספקים. ללא השליטה על התזונה יהיה חסר היבט מרכזי במודעות העצמית וביכולת ליישם אותה, שיפריע למימוש הרוחני בהיבטים אחרים.

וכך, כמו בחיים, גם באוכל אני מאמינה באותם חוקים:
1. חייבים להכיר את עצמנו היטב.
2. צריך לקחת אחריות.
3. להימנע מעשיית דברים שאינם מתאימים לנו.
4. לעשות מה שנכון עבורנו.
וגם... יש חופש גדול בשליטה עצמית וההנאה אינה נפקדת כשחיים נכון, להיפך - היא יציבה, קלה ונוכחת עוד יותר.

המאמר לקוח מתוך גיליון מס' 37 של "ברומו של איזון" - אוכל.

שרית יעקב ? עורכת ומוציאה לאור את "ברומו של איזון", ירחון אינטרנט למודעות עצמית ורוחניות - http://www.e-zoon.co.il.
מרצה למחשבים ומנחה סדנאות למודעות עצמית. 054-7712686. ? sarit@e-zoon.co.il



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב